Directe Schade-afhandeling

WA of WA+ (Beperkt Casco) verzekerd op de autoverzekering? Dan kon schade waarbij de tegenpartij (gedeeltelijk) aansprakelijk is tot voor kort een vervelende procedure zijn. De schade moest namelijk worden gemeld bij de verzekeraar van de tegenpartij. Met de nieuwe Directe Schade-afhandeling wordt deze procedure een stuk eenvoudiger.

Deel dit bericht

Wat is Directe Schade-afhandeling en wanneer kan er gebruik van worden gemaakt?

Sinds 1 juli kunnen we dit soort schades gewoon bij jouw eigen verzekeraar melden. Dankzij de Directe Schade-afhandeling van Verbond van Verzekeraars hebben de meeste verzekeraars in Nederland nu deze mogelijkheid. Bij het melden van de schade aan de eigen verzekeraar gaat deze na of er dekking is. Eventuele discussies over de aansprakelijkheid voer je dus met je eigen verzekeraar. Als er dekking is, wordt de schade direct vastgesteld en uitgekeerd. Pas daarna gaat jouw eigen verzekeraar de schade verhalen op de verzekering van de aansprakelijke partij.

Globaal gezien is de mogelijkheid er tot directe schadeafhandeling als wordt voldaan aan de volgende punten:

  1. Het gaat om materiële schade aan een particuliere personenauto. Er mag dus geen sprake zijn van letselschade aan de bestuurder of inzittenden van de eigen auto.
  2. Het gaat om een ongeval tussen twee motorvoertuigen.
  3. Je hebt geen All Risk-dekking (Volledig Casco) en de eigen WA of WA Beperkt Casco dekking is actief.
  4. De tegenpartij is bekend en heeft een motorvoertuig met een Nederlands kenteken.
  5. De tegenpartij is (deels) aansprakelijk.
  6. De verzekeraar van de tegenpartij doet mee aan de Directe Schade-afhandeling van Verbond van Verzekeraars.

Waarom gebruik maken van de Directe Schade-afhandeling?

Schade is altijd vervelend. Maar nog vervelender is het, als je de schade moet afhandelen met een partij die je niet kent. Bij voorkeur wil je de schade dus laten afhandelen door je eigen, vertrouwde adviseur en verzekeraar. Bovendien kan de schade door hen sneller en eenvoudiger worden behandeld. Je ontvangt daarnaast de service en kwaliteit (van het herstelnetwerk) die je gewend bent van je eigen adviseur in verzekeringen en/of verzekeraar.

Belangrijk bij schade

Andere zaken blijven belangrijk bij een snelle en voortvloeiende schade-afhandeling.

  • Vul altijd (veilig) ter plekke samen het schade aangifte formulier volledig in. Zorg dat alle gegevens aanwezig zijn. Ga dus nooit akkoord met: ‘hier is mijn telefoonnummer, laten we het later afhandelen/bespreken’, of ‘ik wil de schade graag zelf betalen zonder tussenkomst van de verzekeraar, hier zijn mijn contactgegevens’.
  • Maak foto’s van de schade aan beide voertuigen.
  • Meld de schade zo snel en compleet mogelijk bij je verzekeringsadviseur voor directe schade-afhandeling en overige schades.

Wat je niet moet vergeten

Het feit dat je eigen verzekeraar de schade behandeld betekent niet dat je All Risk verzekerd bent. Je dekking blijft hetzelfde. Ben je dus zelf (deels) aansprakelijk voor de schade? Dan wordt je eigen schade niet (geheel) vergoed.

De directe schade-afhandeling vervangt niet de verhaalsrechtsbijstand. Is er onduidelijkheid over de aansprakelijkheid? Dan zal directe schade-afhandeling geen uitweg bieden. Een verhaalsrechtsbijstand kan je helpen om de schade te verhalen op de tegenpartij, als deze (deels) aansprakelijk blijkt te zijn.

Volg ons op LinkedIn

Blijf op de hoogte van nieuws zoals dit

Meer nieuws

Jouw Hypotheekadviseur en Verzekeringsadviseur

Voor al je financiële vragen

Afspraak maken hypotheek en verzekeringen

Schrijf een Review

We willen je de mogelijkheid geven om je ervaring te delen op een derde onafhankelijke website.

Maak vrijblijvend een afspraak

Maak een (bel)afspraak om je wensen te bespreken, zodat we je kunnen vertellen wat we voor je kunnen betekenen. We gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen.

Contact